Edzőterem és izzadt lábak

 

Ne hagyjuk, hogy az izzadtság elvegye kedvünket az edzéstől. Kövessük az alábbi tippeket, hogy megelőzzük az edzőteremben kialakuló lábszagot, így inkább az edzésre koncentrálhatunk.

Izzadni normális, főleg edzés közben. Különösen, ha belegondolunk abba, hogy lábfejeinken több mint 500.000 verejtékmirigy található (centiméterenként több, mint bárhol máshol a szervezetben) és ezek több, mint két csésze izzadságot termelnek egy nap alatt[i]; ezért igen fontos, hogy a megfelelő izzadás elleni termékeket használjuk.

Az izzadtság könnyen elpárolog más testrészekről, de csapdába eshet a lábujjak között, illetve a zoknikban és a cipőkben. A kellemetlen szagot a Bromodosis nevű baktérium okozza, mely az edzőcipőkben kialakuló nedves, sötét és meleg körülmények között szaporodik (és ez a jövőben is így lesz, ha csak bedobjuk őket a szekrénybe és nem hagyjuk a cipőket megfelelően kiszáradni). A lakosság mintegy 2-4 százaléka szenved túlzott izzadástól - más néven hyperhidrózistól - mely még rosszabbá teszi a problémát. Ha úgy érezzük, túl sokat izzadunk és a drogériákban kapható termékek nem használnak, érdemes felkeresni háziorvosunkat további szakvéleményért.

Az izzadás csökkentése

Az izzadás egy normális és fontos testi funkció, mivel lehetővé teszi testünk hőszabályozását. Ahhoz, hogy megbirkózzunk az izzadtsággal és az edzőterem használata után jelentkező lábszag problémájával, kövessük az alábbi egyszerű tippeket, hogy tiszta és egészséges lábaink legyenek.

1) Körültekintően válasszunk zoknit

A pamutnak, illetve a természetes anyagoknak jó a nedvszívó és légáteresztő képessége, továbbá minél vastagabbak, annál nagyobb a nedvszívó képességük. A speciálisan kifejlesztett futózoknik nedvesség-elvezető technológiával rendelkeznek, melynek az a célja, hogy lábainkat szárazon tartsa. Sose engedjünk a kísértésnek és ne viseljünk edzőcipőt vagy bármilyen más cipőt zokni nélkül. Úgy tűnhet, hogy lehetővé tesszük a friss levegő áramlását, de valójában sokkal inkább hajlamosak leszünk az izzadásra, az izzadtság pedig nedvessé teszi a cipőket, ami nagyban elősegíti a baktériumok szaporodását.

2) Tartsuk tisztán a lábainkat

Naponta legalább egyszer mossuk meg lábainkat meleg, szappanos vízzel. Tartsuk tisztán és vágjuk rövidre a lábkörmöket, továbbá rendszeresen reszeljük vagy vágjuk le az elhalt, durva bőrt.

3) Rendszeresen cseréljük a cipőket és zoknikat

Vessük le a zoknit és a cipőt, miután hazaértünk a munkából vagy az edzőteremből, illetve bármikor, ha forrónak és izzadtnak érezzük lábainkat. Tegyünk egy pár tiszta, száraz zoknit a sporttáskába, hogy legyen mit felvennünk, miután lezuhanyoztunk.

4) Váltogassuk a cipőket

Ne hordjuk minden nap ugyanazt a cipőt - mivel így nem tudnak rendesen kiszáradni (akkor is nedvesek egy kicsit, ha úgy gondoljuk, nem izzadtunk). Ha minden nap használjuk az edzőtermet, próbáljuk felváltva viselni az edzőcipőket és győződjünk meg róla, hogy teljesen kiszáradtak, mielőtt újra használatba vennénk őket.

5) Sűrűn mossuk ki a cipőket

Néhány hét elteltével mossuk ki az edzőcipőket. Legtöbbjüket berakhatjuk a mosógépbe, ha mégsem, mossuk ki őket kézzel.

További óvintézkedésként használjunk izzadás elleni termékeket, mint a Scholl Fresh Step Lábizzadás Elleni Spray. Egyszerűen fújjuk a spray-t a lábunkra, amikor csak szükségünk van rá. A spray segít semlegesíteni a szagokat, és egész nap szárazon tartja a lábakat.

[i] http://health.howstuffworks.com/skin-care/information/anatomy/question514.htm