Mi okozhat lábizzadást?

 

A lábizzadás nem olyasmi, amiről az emberek általában szívesen beszélnének, de sajnos bárki szenvedhet tőle. Bár úgy tűnhet, hogy az izzadás a test bizonyos részein lokalizálódik, úgymint a lábak, hónalj és a tenyér területe, a verejtékmirigyek valójában a szervezet nagy részében jelen vannak. 

Azonban ezek a területek nagyobb valószínűséggel észrevehetők - mivel a verejtékmirigyek itt igen magas koncentrációban vannak jelen - ha túlságosan izzadni kezdenénk. Néhány nem kívánt mellékhatás is előfordulhat, ha nem kezeljük az izzadást - például lábgombásodás és egyéb bőrbetegségek.

Mi a lábizzadás tünete és mi okozza az izzadást?

Testünk verejtéktermelése úgy indul be, hogy az agy jelzéseket küld az idegeken keresztül a bőrben található verejtékmirigyek felé, azért, hogy szabályozzák a test hőmérsékletét vagy reagáljanak az érzelmeket kiváltó okora, mint például a félelem vagy az izgalom. Néhány ember azt tapasztalhatja, hogy a szükségesnél jóval többet izzad, mint amit szervezete megkíván, ezt nevezik hyperhidrosis-nak. 

Az izzadt láb másik tünete lehet a túlzott lábszag, a kifehérített megjelenés és a nehézkes cipőfelvétel. A lábszagot baktériumok okozzák, melyek párás és meleg körülmények között jelenhetnek meg a cipőben. Nincsenek irányelvek arra nézve, hogy mit nevezünk "normális" izzadásnak, de ha az izzadás zavaró a mindennapi életben, túlzottnak minősülhet. Miközben tudjuk, hogy maga a folyamat az idegrendszer egy része által önkéntelenül kiváltott reakció, a túlzott izzadás pontos oka még nem ismert.

 

Három trükk a lábszag elkerüléséhez

A lábfejekben több verejtékmirigy található, mint bárhol máshol a szervezetben, ezért lehetséges, hogy nagyobb valószínűséggel tapasztaljuk, hogy lábunk izzadt, ha egész nap talpon vagyunk, mivel a cipőben összegyűlt verejték tökéletes élőhely a baktériumok számára. Néhány tipp, melyek segítségével megelőzhetjük a lábszagot. 

Ápoljuk lábainkat. Lehetőleg ne vegyünk fel rögtön a zuhanyozás után zoknit vagy cipőt a még nedves lábunkra, és ne feledjük, hogy egy izzadásgátló dezodor bárhol képes blokkolni a verejtékezést; ezért rendszeresen fújjunk Scholl Lábizzadás elleni spray-t lábainkra, mielőtt zoknit húznánk. Általában fontos, hogy kialakítsunk egy lábápolási rutint, de ha lábszagtól szenvedünk, ez a rutin napi szinten alapvető szükséggé válhat. 
Szokjunk hozzá, hogy naponta megmossuk lábainkat, és használjunk antibakteriális szappant. Az otthoni praktikáknak is van egy kis előnye; a levendulaolaj illata csodálatos és segít elpusztítani a baktériumokat. Már néhány csepp bedörzsölése a lábainkba mielőtt aludni mennénk, csodákat tehet éjszaka és lábaink reggel megköszönik a törődést. 

Viseljünk megfelelő cipőt. Súlyos esetekben az is nagyban segíthet, ha naponta 2 vagy 3 alkalommal is kicseréljük zokninkat és minden alkalommal tiszta párat húzunk. Fontoljuk meg a sportzokni viselését, melynek kifejezetten az a célja, hogy felszívja a nedvességet. Felváltva viseljünk 2 pár cipőt, és tároljuk őket olyan helyen, ahol nincsenek kitéve a közvetlen napfénynek és jól kiszellőzhetnek, továbbá győződjünk meg róla, hogy a cipők belseje száraz. 
A baktériumok a meleg, sötét szekrényekben szaporodnak, így ha lehetővé tesszük, hogy cipőink levegőzhessenek, megszabadítjuk őket a baktériumoktól és ezáltal csökkenthetjük a nemkívánatos szagokat. 
Győződjünk meg róla, hogy megfelelő anyagú cipőt viselünk, ami pontosan illik a lábunkra. Ez vonatkozik a zoknikra is - válasszunk 100% pamut zoknit a műszálas helyett. Rendszeresen tisztítsuk cipőinket, és felváltva viseljük őket, mely lehetővé teszi számukra, hogy kiszáradjanak a két használat között. A lábszag néha más problémákra is utalhat, például gombás fertőzésre, ezért elővigyázatosságból jó ötlet lehet, ha gombaellenes sprayt vagy port használunk. 

Egyszerű gyógymódok. Egyszerű és nagyszerű változás, hogy gyógytalpbetétet viselünk - például a Scholl Lábszagűző talpbetét termékét - melynek szagtalanító hatása a lábszag leküzdésére szolgál. Megpróbálhatunk továbbá antibakteriális zoknit viselni, mely megakadályozza a baktériumok elterjedését. 
Életmódunk és napi tevékenységeink megváltoztatásával nem valószínű, hogy teljesen megszabadulunk a lábizzadástól, de javíthatunk a tüneteken és az önbizalom visszatérhet az életünkbe. A megelőzésre szolgáló módszerek közül jópár kezelésként is működhet. A krémek, fertőtlenítő sprayk, valamint a légáteresztő anyagból készült cipők vagy zoknik mind segíthetnek a lábszag kezelésében és megelőzésében.