Okozhat sarokfájdalmat a cipőnk?

 

Mindannyian szeretjük megmutatni új cipőinket a nagyvilágnak. Egy új sportcipő extra lendületet adhat a reggeli futáshoz és semmi sem fogható ahhoz az önbizalomnövelő érzéshez, amit egy új magassarkú jelent, melyet állásinterjúra vettünk. Azonban nem csupán a divat az egyetlen tényező, melyet számításba kell vennünk: legalább ugyanolyan fontos, hogy lábainkra is gondoljunk, amikor új cipőt vásárolnánk. Amennyiben cipőnk nem illeszkedik tökéletesen vagy nem biztosít megfelelő támogatást a lábak boltozatának, viselése idővel sarokfájdalomhoz vezethet. Mindez negatív hatással lehet mindennapi életünkre, teljesen kivonhat minket a forgalomból vagy távol tarthat minket a táncparkettől. Olvassunk tovább, hogy megtudjuk, a különböző típusú cipők hogyan okozhatnak sarokfájdalmat és mit tehetünk e probléma ellen.

Túra- és futócipők

A különböző sportcipő típusok kifejezetten egy adott tevékenységre lettek kifejlesztve, legyen szó akár hosszútáv futásról vagy edzőtermi sportról. Az edzés intenztitásának, valamint az edzés terepének megfelelően szintén változhat a kiképzésük. A túra- és futócipőknek extra támogatást kell adniuk, hogy minimalizálják a sarok alatti izomra irányuló nyomást, olyan párnázottságot biztosítva, amivel elkerülhető a sarokfájdalom vagy a "talpi fasciitis".[1] A legjobb sportcipők - melyek kiküszöbölik ezt a problémát - támogatják a lábakat és egyenletesen eloszlatják a rájuk nehezedő nyomást, így csökken a sarkakra irányuló stressz.[2] A sportcipők kiválasztásánál ne feledjük, hogy rengeteg különféle stílus közül választhatunk; de egy jó sportbolt segít a tájékozódásban, hogy megtaláljuk a megfelelő sportcipőt. A sportolás közbeni extra támogatásért próbáljuk ki a Scholl GelActiv™ talpbetétet sportoláshoz; mely egy speciálisan kialakított talpbetét, hogy segítsen enyhíteni a lábakra irányuló nyomást, valamint csökkenteni az ízületekre nehezedő nyomást, így hosszabb ideig sportolhatunk és élvezhetjük az egészséges életmódot fájó lábak nélkül.

Magassarkú cipők

A magassarkúk mindig divatosak maradnak! Sajnos rengeteg magassarkú cipő több időt tölt a szekrény mélyén, ahelyett, hogy önbizalomnövelőként segítene számunkra, pedig jó beruházás lehet, de sok nő mégsem rajong a fáradt, fájó lábak gondolatától. Függetlenül attól, hogy melyik cipő mellett döntünk, fontos, hogy pontosan illeszkedjen a lábunkra. Amikor vásárolni megyünk, próbáljuk fel a bal és a jobb párat is (legtöbbünknek nagyobb az egyik lábfeje, mint a másik!)[3], és győződjünk meg róla, hogy járás közben be tudjuk hajlítani a nagylábujjunkat.[4] Szerencsére az új Scholl GelActiv talpbetét nőknek talpbetéttel hamarabb bevethetjük kedvenc magassarkú cipőinket, mint gondolnánk. Ezek a diszkrét talpbetétek kifejezetten úgy lettek kifejlesztve, hogy kényelmes járást biztosítsanak divatos magassarkúinkban, így hosszabb időt tölthetünk a táncparketten.

Strapabíró munkacipők

A rendőrtisztektől kezdve az építőipari szakemberekig sokan hosszú órákat töltenek talpon a mindennapok során. Néhányuknak - különösen azok számára, akik a szabadban dolgoznak - ez azt jelenti, hogy olyan strapabíró lábbelit kell hordaniuk, mely megvédi a talpat és akár egy nehéz acél orrbetéttel van ellátva. Az efféle cipők által okozott nyomás gyakran eredményezhet fáradt, sajgó lábakat a munkanap végén. Míg ezeknek a cipőknek stabil a külső része, fontos, hogy párnázott belsejű lábbelit válasszunk, mely lengéscsillapítóként működik minden alkalommal, amikor lábunk a talajjal érintkezik. Amennyiben állómunkát végzünk, a Scholl GelActiv™ talpbetét fizikai munkához segítségünkre lehetnek. A GelActiv™ technológia tompítja a talajjal való érintkezéskor keletkező, lábunkra nehezedő nyomást és hosszútávú támogatást biztosít, így kényelmes munkavégzést tesz lehetővé, míg el nem jön a pihenés ideje. Mint a túra- és futócipők esetében, fontos, hogy a munkacipő is megfelelően támogassa a boltívet és a sarkakat, így minimálisra csökken a sarok gyulladásának kockázata.[5]

Akár dolgozunk, táncolunk vagy futni megyünk, még a legstrapabíróbb cipők is kopni kezdenek idővel, így kevesebb támogatást nyújtanak sarkainknak. A rendszeresen sportolók számára javasolt gyakran, azaz legalább 5-6 havonta[6] cipőt váltani. Szerencsére, ha naponta más-más cipőt viselünk, kedvenc cipőnk tovább tartanak majd. Ne feledjük, hogy a megfelelő illeszkedés kulcsfontosságú új cipő esetén, és mindig jó ötlet, ha felpróbáljuk a bal és a jobb párat is. A talpbetét szintén nagyszerű módja annak, hogy további párnázottságot nyújtson lábaink és a talaj között, valamint extra kényelmet biztosítson lábainknak.

 Tudomány a talpbetétek mögött

[1] http://www.nhs.uk/Conditions/heel-pain/Pages/Causes.aspx

[2] http://www.livestrong.com/article/278609-the-best-running-shoes-for-heel-pain/

[3] http://www.foot.com/site/professional/foot-facts

[4] http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=22534

[5] http://sectionhiker.com/plantar_fasciitis_hiker/

[6] http://greatist.com/fitness/how-often-should-i-replace-my-running-shoes